تبلیغات
متکازینی ها
 
 
رمضان ماه مهمانی خدا
وبسایت پایگاه متکازین ویژه نامه ای با عنوان ماه رمضان در کلام معصوم نوشته است .

"حضرت امام حسن (ع)
به درستی كه خداوند ماه رمضان را میدان مسابقه خلق خود ساخته تا به وسیله طاعتش به رضای او سبقت گیرند .
حضرت امام سجاد (ع)
بار خدایا دلهاشان را از آرامش و تن هاشان را از توانایی تهی گردان ، و قلبهاشان را از حیله و چاره جویی فراموشی ده ، و اندامشان را از جنگیدن با پیادگان ( مسلمانان ) سست نما ، و آنها را از زد و خورد با دلیران (اسلام ) بترسان ، و لشگری از فرشتگانت با عذاب و آزار سخت از عذابهایت برایشان برانگیز مانند كاری كه در روز ( جنگ ) بدر نمودی كه به وسیله آن ریشه آنان را قطع كرده ببری و شوكت و بزرگیشان را بدروی ( از بین ببری ) و گروهشان را پراكنده فرمایی ( روز بدر جمعه هفدهم ماه رمضان سال دوم هجرت بود كه پیغمبر - صلی الله علیه و آله - در بدر كه نام موضعی است در بیست و هشت فرسخی مدینه به راه مكه با سیصد و سیزده مرد كه در بین ایشان دو اسب یا یك اسب بیش نبود با كفار قریش كه هزار كس با اسبها و سلاحهای بسیار بودند و رییس آنها ابوجهل پیشوای مشركین بود ، جنگید و خدای تعالی هزار یا سه هزار یا بیشتر فرشته به كمك حضرت رسول فرستاد و گروه بسیاری از بزرگان كفار مانند ابوجهل و عتبه و شیبه كشته شدند ، و آن از بزرگترین جنگهای اسلام است ، و درباره فرستاده خدای تعالی فرشتگان را در آن جنگ به كمك مسلمانان قرآن كریم و اخبار بسیار گویاست .
حضرت امام سجاد (ع(
و سپاس خدایی را سزاست كه ماه خود ماه رمضان ( مستفاد از این جمله آن است كه رمضان یكی از نامهای خدای تعالی است ) ماه صیام و روزه ( امساك و خودداری از خوردن و آشامیدن در اوقات معلومه ) و ماه اسلام ( ماه طاعت و فرمانبری از جهت بسیاری طاعت و بندگی ، یا ماه دین اسلام برای این كه واجب شدن روزه آن از مختصات این امت است ، چنان كه حفص ابن غیاث نخعی گفته : شنیدم حضرت صادق - علیه السلام - می فرمود : خداوند روزه ماه رمضان را بر هیچیك از امتهای پیش از ما واجب نكرده است .
پس به آن حضرت گفتم : معنی قول خدای تعالی : ای اهل ایمان روزه بر شما واجب شد چنان كه بر آنان كه پیش از شما بودند واجب گردید " چیست ؟
فرمود : خداوند روزه ماه رمضان را بر پیغمبران واجب گردانید نه بر امتها ، پس این امت را به ماه رمضان " بر امتهای گذشته " برتری داد ، و وجوب روزه آن را بر رسول خدا و بر امت آن حضرت قرار داد ) و ماه پاكیزگی ، و ماه تصفیه و پاك كردن ( از گناهان ، یا ماه تخلیص و رهایی از آنها ) و ماه قیام و ایستادن ( برای نماز در شبها ) را یكی از آن راههای احسان قرار داد ( و این كه ماه رمضان را ماه قیام گفتند برای آن است كه نماز مستحبی در شبهای آن بسیار خوانده می شود ، و مشهور در روایات علاوه از نمازهای مستحبی كه در هر شب باید خواند چنان كه بسیاری از علما فرموده اند : خواندن هزار ركعت نماز در شبهای آن مستحب است .
 و كیفیت آن ، آن است كه هر شبی تا بیست شب بیست ركعت : هشت ركعت پس از نماز مغرب و دوازده ركعت پس از نماز عشاء و در شب نوزدهم به غیر از بیست ركعت صد ركعت دیگر خوانده شود ، و در ده شب پس از بیست شب هر شبی سی ركعت : هشت ركعت پس از نماز مغرب و بیست و دو ركعت پس از نماز عشاء و در هر شب از بیست و یكم و بیست و سوم به غیر از سی ركعت صد ركعت دیگر كه مجموع آنها هزار ركعت است ، و اگر ماه رمضان از سی روز كمتر باشد نماز شب سی ام ساقط است و به جای آن خواندن درست نیست ) آن چنان ماهی كه قرآن در آن فروفرستاده شد ( خدای تعالی آن را در شب قدر به آسمان دنیا فرستاد و از آنجا در مدت بیست و سه سال به تدریج بر پیغمبر - صلی الله علیه و آله - نازل گردانید ) در حالی كه برای مردم راهنما ( ی از گمراهی ) و نشانه های آشكار رهبری ( حلال و حرام ) و جداكننده میان حق و باطل است
 حضرت امام سجاد (ع)
 و ما را در آن ماه توفیق ده كه با نیكی فراوان و بخشش ، به خویشان خود نیكی كنیم ، و با احسان و عطا از همسایگانمان جویا شویم ، و داراییهامان را از مظالم و آنچه از راه ظلم و ستم به دست آمده خالص و آراسته نماییم ( اموالی كه از راه ظلم گرفته شده از آنها جدا كرده به صاحبانش یا اگر نیستند و یا معلوم نیست كیستند یا كجایند به حاكم شرع بازگردانیم ) و آنها را با بیرون كردن زكوتها ( زكوة شتر ، گاو ، گوسفند ، طلا ، نقره ، گندم ، جو ، خرما و مویز ، از چركی و عذاب و كیفر بر منع آن ) پاك كنیم ( رسول خدا - صلی الله علیه و آله - فرموده : ملعون كل مال لا یزكی " از خیر و نیكی دور است هر مال و دارایی كه زكوة آن داده نشود ".
 و ناگفته نماند : درخواست پاك كردن اموال به بیرون كردن زكوة در ماه رمضان در صورتی است كه بیرون كردن آن در آن ماه واجب شده یا پیش از آن واجب گشته و بیرون نشده باشد ، ولی اگر وقت وجوب بیرون كردن آن نرسیده یا پیش از آن واجب گردیده به تأخیر افتد ، پس پیش انداختن آن در ماه رمضان یا به تأخیر انداختن آن به ماه رمضان مستحب نیست ، زیرا هر واجبی را باید در وقت خود بجا آورد و وجوب آن فوری است ، و تقدیم و تأخیر آن بنابر قول به جواز آن از جهت رخصت و آسانی است نه از جهت مستحب بودن ) و به كسی كه از ما دوری گزیده بازگردیم ( به او به پیوندیم ) و به كسی كه به ما ظلم و ستم نموده از روی ( آنچه مقتضی ) انصاف و عدل ( است ) رفتار كنیم ( نه آن كه از جهت فرونشاندن خشم از عدل تجاوز نماییم ) و با كسی كه به ما دشمنی كرده آشتی نماییم ( نه آن كه ما هم در صدد دشمنی با او برآییم ) جز كسی كه در راه تو و برای تو با او دشمنی شده باشد ، زیرا او دشمنی است كه او را دوست نمی گیریم ، و حزب و گروهی است كه با او از روی دل دوستی نمی كنیم.."


وبلاگ خاطره انگیز هنر عابدین اینبار در مورد یکی دیگر از چهره های هنری روستا و بهشهر مطلب زده است.

"حاج سید حسین باقری و عکاسی آرش برای همه متکازینی‌ها و بهشهری‌ها نام آشنایی است. در دهه 60 در بین چند عکاسی موجود در شهر، عکاسی آرش و عکاسی ساحل (حاج سید کریم امینی) مربوط به دو عکاس متکازینی بود که در شهر فعالیت می‌کردند. در اوایل انقلاب و همچنین پس از شروع جنگ تحمیلی، تصاویر اکثر شهدا بویژه شهدای متکازینی در این عکاسی‌ها گرفته شده بود و پس از شهادت این عزیزان، تصاویر آنها سریعاً در شهر منتشر می‌شد. در این بین، حاج سید حسین باقری دست به ابتکاری زد که در آن زمان بسیار قابل توجه و عجیب بنظر می‌رسید. وی با دوربین سوپر8 که در آن از فیلم‌های سه دقیقه‌ای استفاده می‌شد به فیلم‌برداری از اتفاقات شهر پرداخت. آنطور که حاج سید حسین باقری می‌گوید، وی از مراسمات و راهپیمایی‌های انقلاب و اتفاقات مهم رخداده در بهشهر نیز فیلم‌برداری کرده است. برای مثال یکی از آن فیلم‌ها مربوط به سخنرانی شهید رجایی در بهشهر است.
پس از شهادت شهید سید عابدین حسینی و علیجان شفایی و تشییع پیکر آنها در آبان 1361، حاج سید حسین باقری به همراه مرحوم نوروزی (عکاس گلوگاهی) بدون این که خانواده این دو شهید مطلع باشند، به فیلمبرداری مراسم تشییع جنازه پرداختند. تصور کنید در آن روز سرد بارانی، که همه فامیل‌ها از شهادت این دو عزیز متاثر بودند، حاج سید حسین باقری علاوه بر تحمل ناراحتی فراق این دو عزیز، دستگاه سنگین ضبط صدا را نیز با خود حمل می‌کرد و با وجود سرما و باران، بهمراه مرحوم نوروزی، حداکثر تلاش خود را کرد تا بتواند از همه صحنه‌ها فیلم بگیرد. بر همه این مشکلات باید تعویض سه دقیقه‌ای‌ فیلم‌ها و همچنین برچسب زدن دقیق شماره فیلم را هم باید اضافه کرد.
وی در این زمینه اینچنین می‌گوید:
« پس از شنیدن خبر شهادت و تشییع جنازه شهید حسینی و شهید شفایی به این فکر افتادم که از این مراسم فیلم‌برداری کنم. تعداد 30 فیلم سه دقیقه‌ای و هر فیلم را به مبلغ 1200 تومان خریداری کردم که جمع مبلغ آن 36000 تومان شد. (تصور کنید در آن زمان با 36000 تومان چه کارهایی می‌شد انجام داد؟!) آن روز با همکاری مرحوم نوروزی فیلم‌برداری را انجام دادیم و برای انتخاب موسیقی فیلم به ساری رفتم و کلی بدنبال موسیقی متناسب با فیلم تشییع پیکر شهدا گشتم تا اینکه موسیقی متن فیلم باراباس و موسیقی «باز آمدیم» با صدای رضا رویگری را انتخاب کردیم. آهنگ‌های انتخابی و فیلم گرفته شده برای ظهور می‌بایست به کشور آلمان فرستاده می‌شد. هنوز آدرس پستی که فیلم‌ها را به آنجا ارسال کردم را به یاد دارم: آلمان- اشتوتگارت ...
فیلم پس از چهل روز از آلمان به ایران بازگشت و در اکثر مراسمات مربوط به این دو شهید به نمایش عمومی گذاشته شد. این فیلم در روستاها و شهرهای مجاور  به نمایش گذاشته شد و در آن زمان که امکانات تصویربرداری مثل امروز فراوان و قابل دسترس نبود، برای مردم قابل توجه و قابل تحسین بود.»
حاج سید حسین باقری پس از این تجربه موفقیت آمیز و خداپسندانه، به تصویربرداری از تشییع پیکر شهدای گلگون کفن دیگر پرداخت که یکی از آنها فیلم تشییع سردار شهید سید حمید حسینی بود که آن هم در مساجد مختلف به نمایش عمومی درآمد.
حاج سید حسین باقری این فیلم‌ها را همچون گنج می‌داند و آنها را بسیار ارزشمند می‌داند چرا که این فیلم‌ها قطعه‌ای از تاریخ خونبار این مرز و بوم هستند که باید برای نسل‌های بعد به امانت بماند.
با هماهنگی‌هایی که با حاج‌آقای باقری بعمل آمد قرار است این فیلم‌ها به سی‌دی و دی‌وی‌دی تبدیل شود و انشاءالله در اسرع وقت، پس از تحقق این امر، این فیلم در وبلاگ قرار داده خواهد شد.
برای حاج سید حسین باقری عزیز که یکی از افتخارات روستای متکازین هستند، تندرستی و موفقیت و برای مرحوم نوروزی غفران الهی را آرزومندیم."


وبلاگ نقطه نوشت در مطلبی زیبا و جذاب می نویسد .

"خیلی ساده
پدرم سحری که میخورد
نماز صبح میخوانیم
میخوابیم
او نمی خوابد
لوازم کارگری اش را، بیل و کلنگش را
میگرید
یه بسم الله ... ساده میگوید و
صدای بسته شدن درب خانه
....
عصر می آید، اول پاهایش را میشوید
روی سکو نشسته تا آرام بگیرد و داخل خانه شود
میبینیم نیامد
همان روی سکو پدرم از خستگی خوابش برده"


وبلاگ دریچه ای رو به فردا در مورد فلسفه روزه مطلب کاملی نوشته است .

"فلسفه روزه دارى ، تکامل جسم و جان است ، چرا که گفته اند : عقل سالم در بدن سالم است . دانشمندان اسلامى و غیر اسلامى در این باره جزوه ها و کتاب هاى زیادى نوشته اند و برخى از آثار آن را بیان کرده اند: از جمله : رفع سوء هاضمه ، تقویت بهداشت عمومى ، جلوگیرى از آپاندیس ، پاک سازى مجارى ادرار ، رفع بیمارى ها و امراض جلدى و دفع چربى هاى زاید . روزه در درمان بسیارى از بیمارى هاى غیر قابل علاج مؤثر است . به هر حال نقش روزه دارى در سلامت تن و تکامل روح غیر قابل انکار است .
روزه تمام دستگاه هاى بدن ، بافت ها ، رگ ها ، غده ها ، اعصاب ، اجزاى بدن ، روده ها و شرایین را از خستگى بیرون مى آورد ، زیرا در اثر عملیات مداوم و شبانه روزى ، قسمت هاى مختلف بدن ، سست و ضعیف مى گردد . اشتباه نشود ، این که گفتیم بدن در اثر روزه گرفتن استراحت مى کند ، معناى آن این نیست که از عمل باز مى ماند ، بلکه معناى آن این است که از سرعت عمل خود مى کاهد تا استراحت کند و خستگى خود را بگیرد و بدین ترتیب روزه ، ضعف ، احتقان ( بند آمدن بول ) ، چاقى بدن ، تصلب شرایین ، زخم معده و امتلاى آن را برطرف مى سازد . درست به همین دلیل است که مى گوییم ، روزه عمر را طولانى مى کند ، به جسم نشاط مى دهد و انسان را از کسلى و سستى نجات مى بخشد و از مرض ها و درد ها آزاد مى کند .
اخیراً در اروپا و بسیارى کشور هاى دیگر بیمارستان هایى افتتاح شده که از طریق روزه ، بسیارى از بیمارى ها و مرض ها را معالجه مى کنند . وقتى ماه رمضان فرا مى رسد برنامه هاى زندگى عوض مى گردد و همین تغییر برنامه ، روح انسان را تازه مى کند و به انسان نشاط مى دهد ، زیرا روح انسان ، تغییر برنامه هاى خوراک و خواب و امثال آن را درک مى کند . این مطلبى است که تجربه و روان شناسى آن را روشن ساخته است . به روزه داران در هنگام افطار نشاطى دست مى دهد که با هیچ نوع نشاط دیگرى برابرى نمى کند ، زیرا شخصى که در طول روز ،بایستى بعضى از مسائل را رعایت مى کرده ( خوردن ـ آشامیدن ) هنگام افطار احساس مى کند از این قید و بندها رهایى یافته و همین درک آزادى ، یک نوع خرسندى براى انسان به ارمغان مى آورد . در روایت وارد شده است که براى روزه دار ، دو خرسندى وجود دارد : یک خرسندى به هنگام افطار و دیگرى موقع دیدار خدا .
یکى از دستورات خداوند به انسان ها ، روزه دارى است تا در سایه آن ، انسان بتواند از هر گونه فساد و بیمارى مصون بماند و با رهانیدن خود از دام هاى شیطان ، خود را در مسیر انبیا و ائمه (ع) قرار دهد . قرآن این دستور را این گونه بیان مى فرماید : ( هان اى کسانى که ایمان آورده اید ، روزه بر شما واجب شد و این دستور نه تنها درباره شما بلکه یک سنت الهى است که به پیامبران گذشته و پیروان آنان نیز ابلاغ شده ؛ پس روزه بگیرید . امید است بدین سبب متقى گردید .)
روزه ، کلاس کسب تقوا است ، تمرینى براى متقى شدن است . کدامین نتیجه و ثمره بهتر از این که انسان با روزه دارى ، سعادت دنیا و آخرتش را تضمین کند . در یک حدیث قدسى ، پیامبر (ص) از درگاه خداوند سؤال مى کند : اولین عبادت کدام است ؟ خداوند پاسخ مى دهد : روزه . آن گاه رسول اکرم (ص) مى پرسد : پروردگارا ، نتیجه و ثمره روزه گرفتن چیست ؟ خداوند در پاسخ مى فرماید : نتیجه روزه ، رسیدن به آگاهى قلبى و حکمت است و نتیجه حکمت ، شناخت خداوند است و نتیجه معرفت و شناخت پروردگار ، رسیدن به یقین کامل است ؛ پس هرگاه بنده خدا به یقین رسید ، همه وجود و زندگى اش به خدا وابسته مى شود و زندگى اش اگر به سختى و یا به آسانى بگذرد ، در او تغییرى ایجاد نمى شود . وقتى که این بنده عاشق خدا در حال مرگ باشد فرشتگان بر بالین او مى ایستند و از آب کوثر و شراب هاى بهشتى او را سیراب مى کنند تا سختى مرگش برطرف شود . سپس به او مژده اى بزرگ مى دهند و مى گویند : خوشا به حالت چه جایگاه نیکو و مقام عظیمى دارى ! اینک به یک چشم بر هم زدن به دربار الهى پرواز مى کند و به مقام لقاءالله رسیده و بین او و خداوند بلند مرتبه هیچ پرده و حجابى باقى نمى ماند .
رمضان ، ماه خدا
مبدأ هستى و آفریدگار زمین و زمان ، خداوند متعال است ، اما در فرهنگ توحیدى ، بعضى مکان ها و زمان ها ارزشى ویژه دارند . ماه رمضان که شهر اللّه ( ماه خدا ) نامیده مى شود ، ویژگى ها و خصوصیات بى نظیرى دارد که هیچ کدام از زمان ها آن خصوصیات را ندارد ؛ شب ها ، روزها ، ساعات و لحظات ماه خدا برتر از همه زمان ها است . چنان که پیامبر (ص) مى فرماید:
( هان اى مردم ، بیدار باشید که ماه خدا با کوله بارى از نعمت ها و رحمت ها و مغفرت هاى الهى به سوى شما روى آورده است . رمضان ماهى است که در نزد خداوند از همه ماه ها برتر و بالاتر است . روزهاى آن با فضیلت ترین روزها و شب هایش بالاترین شب ها است . ساعت هاى این ماه ، بهترین ساعات و لحظات است . رمضان ماهى است که همگى شما به میهمانى خداوند دعوت شده اید و این نعمت بزرگ خداوند است که شما را در این ماه قرار داد .)
از کلمات پیامبر (ص) مى توان بعضى از علل برترى این ماه مبارک را دریافت . همه نعمت هاى خدا ارزش مندند ، اما نعمت هدایت بالاترین نعمت ها است و این هدیه اى است که خداوند در این ماه به مؤمنان تقدیم کرده است . کدام نعمت بالاتر از این که آدمى در کنار سفره گسترده خداوند حضور یابد و روح پژمرده خود را با آب حیات معنوى جان ببخشد . کدام نعمت بالاتر از این که انسان از اسارت دنیا و مادیات رها گردد و بر قله آزادى سرود حق سر دهد . کدام نعمت بالاتر از این که انسان زندگى حیوانى و هوس هاى شیطانى خویش را به فراموشى سپرده و راه را براى رشد و تکامل معنوى خویش هموار سازد و بالاخره کدام نعمت بالاتر از این که آدمى تکامل به سوى خدا را دریابد و یقین کند که ارزش او بسیار والاتر و بالاتر از آن است که فقط از نظر مادى خود را بى نیاز کند و همه چیزش در مسائل و نعم دنیوى خلاصه شود .
اسلام ، تن پرورى به معناى نفس پرورى و شهوت پرستى را شدیداً محکوم کرده است ، اما پرورش بدن به معناى مراقبت و حفظ سلامت و بهداشت را از واجبات شمرده است و هر نوع عملى را که براى بدن زیان بخش باشد حرام شمرده است . اسلام آن جا که یک امر واجب مانند ( روزه ) احیاناً براى بدن مضرّ تشخیص داده شود ، آن را ساقط مى کند و حتى آن را حرام مى داند .
آداب و سنن بسیارى در اسلام به خاطر بهداشت و سلامت بدن وضع شده است . ممکن است افرادى میان ( پرورش بدن ) که یک امر بهداشتى است و ( تن پرورى ) به معناى نفس پرورى که امرى اخلاقى است ، فرق نگذارند و خیال کنند اسلام که با تن پرورى مخالف است یعنى با بهداشت بدن مخالف است . پس لاقیدى ولاابالى گرى در حفظ سلامت و کارهایى که مضر به بهداشت و سلامت بدن است ، از نظر اسلام کار نادرستى است . همان گونه که نفس پرورى و شهوت رانى ، ضد روح پرورى است و موجب بیمارى روح و روان مى گردد ، به همان سان نیز ضد بهداشت و پرورش صحیح جسم هست و منجر به بیمارى جسمى مى گردد .
روزه از دیدگاه دانشمندان
دکتر ( الکسیس کارل ) در کتاب انسان موجود ناشناخته مى نویسد : ( با روزه دارى ، قند خون در کبد مى ریزد و چربى هایى که در زیر پوست ذخیره شده اند و پروتئین هاى عضلات و غدد و سلول هاى کبدى آزاد مى شوند و به مصرف تغذیه مى رسند .)
دکتر کارل مى گوید : ( لزوم روزه دارى در تمام ادیان تأکید شده است . در روزه ، ابتدا گرسنگى و گاهى نوعى تحریک عصبى و بعد ضعفى احساس مى شود ، ولى در عین حال ، کیفیات پوشیده اى که اهمیت زیادى دارند ، به فعالیت مى افتند و بالاخره تمام اعضا ، مواد خاص خود را براى نگه دارى و تعادل محیط داخلى و قلب ، قربانى مى کنند و به این ترتیب روزه تمام بافت هاى بدنى را مى شوید و آن ها را تازه مى کند . )
دکتر ( ژان فروموزان ) روش معالجه با روزه را ، شست و شوى اعضاى بدن تعبیر مى کند ، که در آغاز روزه دارى ، زبان باردار است ، عرق بدن زیاد است ، دهان بدبو است و گاه آب از بینى راه مى افتد ، که همه این ها علامت شروع شست و شوى کامل بدن است . پس از سه چهار روز بو برطرف مى شود ، اسیداوریک ادرار کاهش مى یابد و شخص احساس سبکى و خوشى خارق العاده اى مى کند . در این حال اعضا هم استراحتى کافى دارند .
دکتر ( تومانیانس ) راجع به فواید روزه دارى مى نویسد : ( فایده بزرگِ کم خوردن و پرهیز نمودن از غذاها در یک مدت کوتاه آن است که چون معده در طول مدت یازده ماه مرتب پر از غذا بوده ، در مدت یک ماه روزه دارى مواد غذایى خود را دفع مى کند و همین طور کبد که براى حل و هضم غذا مجبور است دائماً صفراى خود را مصرف کند ، در مدت سى روز ترشحات صفرا وى را صَرف حل کردن باقى مانده غذاى جمع شده خواهد کرد . دستگاه هاضمه در نتیجه کم خوردن غذا ، اندکى فراغت حاصل نموده و رفع خستگى مى نماید . روزه یعنى کم خوردن و کم آشامیدن در مدت معینى از سال و این بهترین راه معالجه و حفظ تندرستى است ، که طب قدیم و جدید را از این حیث متوجه خود ساخته . مخصوصاً امراضى را که بر دستگاه هاضمه ، به خصوص کلیه و کبد عارض مى شود و به توسط دارو نمى توان آن ها را علاج نمود ، روزه به خوبى معالجه مى نماید . چنان چه بهترین دارو براى برطرف ساختن سوء هاضمه نیز روزه گرفتن است . مرض مخصوص کبد هم که موجب یرقان مى گردد ، بهترین طریق معالجه اش همانا روزه گرفتن است ، چه آن که ایجاد این مرض اغلب اوقات به واسطه خستگى کبد است که در موقع زیادى عمل و فعالیت ، نمى تواند صفرا را از خود بگیرد . )
دکتر ( گوئل پا ) فرانسوى مى گوید: ( چهار پنجم بیمارى ها از تخمیر غذا در روده ها ناشى مى شود که همه با روزه اصلاح مى گردد . )
دکتر ( آلکسى سوفورین ) در کتاب خود مى نویسد : ( جسم به هنگام روزه به جاى غذا از مواد باقى مانده در بدن استفاده کرده و آن ها را مصرف مى نماید و بدین وسیله مواد کثیف و عفونى اى که در جسم هست و ریشه و خمیره بیمارى ها از آن ها است ، از بین مى رود . روزه سبب بهبودى همه بیمارى ها است . بنابراین شایسته است که جسم خود را به وسیله روزه ، نظیف و پاکیزه کنید .)
بیمارى هایى را که این دانشمندان توانسته اند به وسیله روزه معالجه کنند به قرار ذیل است : ( نوراستنى ، التهاب معده ، التهاب حنجره ، سفلیس ، سل ، درد چشم ، زکام مزمن ، درد مزمن سینه ، نفخ و ورم ریه ها ، بیمارى هاى عصبى ، لرزش اندام ، استسقا ، فلج ، کم خونى ، اضطراب روحى ، ضعف عمومى بدن ، بیمارى کبد و بالاخره تضعیف غده هاى سرطانى و ترک اعتیاد .)
دکتر (کاریو) امریکایى مى نویسد : ( هر شخص بیمار باید در سال مدتى از غذا پرهیز کند ، زیرا مادامى که غذا به تن مى رسد میکروب ها در حال رشدند ، ولى هنگامى که از غذا پرهیز مى کند ، میکروب ها رو به ضعف مى روند .) وى هم چنین مى افزاید : ( روزه اى که اسلام واجب کرده ، بزرگ ترین ضامن سلامتى تن مى باشد .)
روزه باعث مى شود که آدمى بر نفس سرکش خویش لجام زند و تمایلات و خواهش هاى نامشروع و نامعقول نفس را تحت کنترل درآورد . ما وقتى به نقش خاص روزه در تهذیب نفس واقف مى گردیم که بدانیم تمام آن چه را که برخلاف مقام انسانیت در چهار گوشه جهان واقع مى شود ، ناشى از خودخواهى ها و هواهاى نفسانى و تمایلات شیطانى است و تا انسان از این امیال و شهوات رهایى نیابد ، ظلم و ستم و فساد و قتل و غارت و گناه کارى ادامه خواهد داشت . روزه عاملى است که انسان با استفاده از آن مى تواند بر خواهش هاى نفسانى غلبه کند و بر تمام اعضا و جوارح خویش حکومت براند و هوا و هوس هایش را تحت کنترل در آورد . انسان تا اسیر تمایلات نفسانى است ، هرگز روى سعادت و فلاح را نخواهد دید ، چرا که هوا و هوس ها و دل بستگى ها و وابستگى ها ، زنجیر هاى ثقیل و سهمگینى هستند که روح آدمى را به اسارت خود در مى آورند و تا این زنجیر ها از هم نگسلد ، روح انسان از قید و بند هاى بردگى و اسارت رهایى نخواهد یافت . تمایلات نفسانى ، دشمن ( درون ) انسان اند و غلبه بر این دشمنان سرکش ، بسیار مشکل تر از غلبه بر دشمن ( برون ) است .
سهل دان شیرى که صف ها بشکند شیـر آن بـاشد کــه خـود را بشکند .
آثار روزه
روزه ، چشمه رحمت الهى را در وادى دل انسان هاى حق طلب جارى مى کند .
روزه ، مائده هاى آسمانى را بر سفره دل انسان هاى روزه دار مى چیند .
روزه ، در میدان صبر و بردبارى ، روح انسان را استوار مى سازد .
روزه ، شکوفاکننده نهال ایمان در بوستان جان انسان است .
روزه ، تودهنى زدن به شیطان ، این دشمن دیرینه هدایت است .
روزه ، شهد شیرین حضور در بهشت را در کام دل انسان مخلص فرو مى ریزد .
پیامبر خدا فرمود : " المعده بیت کل داء ، و الحمئه راس کل دواء "
معده مرکز و خانه هر دردى است ، و پرهیز و اجتناب ( از غذاهاى نامناسب و زیاد خورى ) اساس و راس هرداروى شفابخش است .
پیامبر (ص) سه باب از علوم بروى ما گشود
پیامبر عظیم الشان اسلام در یک بیانیه کوتاه ، اثرات و فوائد سه چیز را به این شرح بیان مى ‏فرماید : " اغزوا تغنموا ، و صوموا تصحوا ، و سافروا تستغنوا " اول ، جنگ و جهاد کنید تا مستغنى شوید ، که غنائم جنگى باعث استغنا مى‏ باشد ، دوم ، روزه بگیرید تا صحت و سلامتى خویش را تضمین کنید ، سوم ، سفر کنید تا مالدار شوید ، زیرا مسافرت و حمل کالاى تجارتى از شهرى به شهر دیگر یا از کشورى به کشور دیگر باعث رفع نیازمندى‏ هاى جامعه و عمران کشور ها مى‏ گردد ، در این سه جمله پیامبر ( صلى الله علیه و آله ) سه باب از در هاى علم : جهاد ( که خود باعث تمکن و امکانات مالى مى‏ شود ) ، بهداشت جسم و اقتصاد جامعه را بر روى ما مى‏ گشاید .
امام على (ع) در فلسفه روزه چه مى‏ فرماید ؟
ما اگر پویاى فلسفه روزه و حکمت تشریع آن باشیم و از خواص و فوائد آن بخواهیم اطلاعات بیشترى پیدا کنیم و به اشکال تراشی هاى منتقدین پاسخ اقناع کننده بدهیم به سخنان حکیمانه و درربار حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در نهج البلاغه گوش فرا مى‏ دهیم در قسمتى از این خطبه امام مى ‏فرماید : " و مجاهده الصیام فى الایام المفروضات ، تسکینا لاطرافهم ، و تخشیعا لابصارهم ، و تذلیلا لنفوسهم و تخفیضا لقلوبهم ، و اذهابا للخیلاء عنهم لما فى ذلک من تعفیر عتاق الوجوه بالتراب تواضعا و التصاق کرائم الجوارح بالارض تصاغرا و لحقوق البطون بالمتون من الصیام تذللا " امیر مؤمنان علیه السلام به دنباله مطالب ارزشمندى مى ‏فرماید : از خدا بترسید و از کیفر تباهکارى در دنیا ، و از زیان ستمگرى در آخرت ... و خداوند بندگان مؤمنش را حفظ مى ‏فرماید ، به وسیله نماز ها و زکات ها ، ( و سپس فوائد و پاره‏ اى از علل و فلسفه روزه را بیان مى ‏فرماید ) و کوشش در گرفتن روزه در روزهاى واجب ، براى آرام ماندن دست و پا و اندام و دیگر ایشان ( از معصیت و نافرمانى ) و چشم به زیر انداختنشان و فروتنى جانهاشان ، و زبونى دلهاشان ، و بیرون کردن کبر و خودپسندى از آنان ، چون در نماز است مالیدن رخسار هاى نیکو براى فروتنى ، و ( هنگام سجده نمودن ) چسبانیدن اعضاء شریفه ( هفت موضع ) را به زمین براى اظهار کوچکى و " ذلت‏به پیشگاه با عظمتش ‏" و در روزه رسیدن شکم ها به پشت ها براى خضوع و ناچیز دانستن خویش که روزه و نماز و زکات فلسفه‏ اش سازندگى و تزکیه ، و تذلل و تقلل به پیشگاه حضرت حق است ، و از چیز هائى است که مى ‏تواند آدمى را از چنگ شیطان نجات بخشد ، و از انواع بیماری هاى ظاهرى و باطنى برهاند ، و مخصوصا درس مقاومت و مبارزه را عملا یاد آدمى دهد ، مخصوصا روزه است که از امتیازات بخصوص برخوردار است ، که پاداش آن فقط به خداوند بزرگ برگزار شده است . که امیرالمؤمنین ( علیه السلام ) درجائى دیگر مى ‏فرماید : " و الصیام ابتلاء لاخلاص الخلق‏ "
روزه براى آزمایش اخلاص مردم است
خداوند روزه را براى آزمایش اخلاص مردم واجب فرموده است ، که روزه در اخلاص عمل بسیار مؤثر است ، یعنى کسى که روزه مى ‏گیرد و تمامى روز را با همه امکان بخوردنی ها و آشامیدنى‏ هایى که در اختیار دارد ، در عین حال امساک مى ‏نماید ، جز اخلاص به پیشگاه حضرت حق مفهومى دیگر ندارد ، و در قسمتى از نهج البلاغه مى ‏فرماید : " و صوم شهر رمضان فانه جنه من العقاب ‏" و یکى از دلائل وجوب روزه این است که روزه ماه رمضان سپر است از عقاب الهى ، یعنى روزه موجب غفران و آمرزش گناهان و معاصى انسان است ، که به وسیله روزه نجات از آتش جهنم و عقوبت پروردگار به دست مى ‏آید.. ."


نهاد امامت جمعه چناران و خبرهایی از روزهای گذشته .

"ازدواج امرمقدسی است که زوجین باید حرمت آن را نگه دارند .
امام جمعه چناران با بیان این مطلب درمراسم جشن ازدواج تعدادی ازافراد تحت پوشش بهزیستی ، ازدواج را ازآیات ونشانه های الهی دانستند . ایشان برای استواری این بنای مقدس خدا محوری وتوجه به قران واهل بیت (ع) ، گذشت ، سعه صدر واحترام متقابل را بهترین شیوه وروش برای شیرینی زندگی برشمردند .
* * * * *
خطبه های نماز جمعه :
امام جمعه چناران در نمازجمعه با اشاره به خطبه شعبانیه پیامبر اسلام (ص)، به تشریح فضیلت و عظمت ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: رمضان ماه مهمانی خداست و در این ماه، یاد قیامت و فقرا هستیم و با رعایت اخلاق اجتماعی، کنترل زبان و چشم و گوش، اکرام به ایتام، اخلاق نیکو، انجام اعمال صالح، مدارا با زیردستان، صله ارحام و از همه مهم تر دوری از گناهان، به استقبال این ماه می رویم. «حجت الاسلام تاجی» در خطبه دوم با اشاره به حلول ماه مبارک رمضان، این ماه را سرمایه بزرگ خدادادی دانست و گفت: بندگان خداوند باید از این سرمایه و ظرفیت برای اعتلا و رشد استفاده کنند. وی خودسازی در بازگشت به خویشتن، شست و شوی دل از زنگار گناهان، رعایت آداب اجتماعی و حقوق دیگران، توجه به محرومان و نیازمندان، تمرین اعتماد به نفس و تقویت اراده، درس صبر و استقامت، دعا و تضرع به درگاه الهی و از همه مهم تر توجه به قرآن را، از ظرفیت های ارزشمند این ماه برشمرد.خطیب جمعه چناران با اشاره به اعمال تحریم های اقتصادی به ویژه تحریم های نفتی از سوی دشمنان برای به زانودرآوردن ملت ایران و عقب نشینی از آرمان های انقلاب اسلامی گفت: ملت ایران فرزند رمضان است و درس تحمل و صبوری در برابر مشکلات اقتصادی را، از ماه رمضان فراگرفته است. وی افزود: دشمنان ملت بزرگ ایران بدانند همان گونه که در طول سال های انقلاب این مردم مقاوم و انقلابی تمام دسیسه های آنان را خنثی کرده اند؛ در جنگ اقتصادی هم پیروز و سربلند خواهند شد.


وبلاگ سید متکازینی و خبرهایی از بحرین .
تشکر ویژه داریم از مدیر محترم این وبلاگ که ما را از آخرین تحولات بحرین آگاه می سازد
.

"جمعیت الوفاق بحرین با اشاره به تظاهرات مسالمت آمیز مردم این کشور از حمله نیروهای امنیتی رژیم و سرکوب شدید آن خبر داد.
جمعیت الوفاق با صدور بیانیه ای اعلام کرد: نیروهای امنیتی رژیم بحرین با یورش به 72 منطقه در این کشور اقدام به سرکوب مردم و زخمی کردن شمار زیادی از آنها کردند.
الوفاق بیان کرد: نیروهای امنیتی رژیم بحرین حتی به رهگذران نیز رحم نکردند و تعداد زیادی را بازداشت کردند، به خانه ها حمله کردند و وسایل موجود در آنها را شکستند.
در این بیانیه آمده است : مردم بحرین روز سختی را پشت سر گذاشتند و پس از اینکه در راهپیمایی هایی که رژیم آن را منع کرده بود شرکت کردند با سرکوب گسترده روبرو شدند.
الوفاق بیان کرد: مردم در تظاهرات مسالمت آمیز شرکت کرده بودند، اما نظامیان با انواع سلاحها به مردم حمله کردند.

* * * * *
یکی از شاهزادگان بحرینی از ورود اختلاف شدید در درون خاندان حاکم در کشورش خبر داد و گفت که شاه بحرین فردی ظالم و ناتوان از حل بحران کشور است.
شیخ عبدالله نوه شیخ عبدالله بن احمد الفاتح آل خلیفه فاش کرد که اختلاف شدیدی در جناح های حکومت در جریان است و دولت در پس پرده بحران اوضاع در کشورش می باشد.
این شاهزاده بحرینی شیخ حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین را فردی ظالم و ناتوان از حل بحرانی دانست که منامه در آن دست و پا می زند.
وی تصریح کرد: مشکل اساسی بحرین در دستگاه حاکمه است که به دیدگاه مخالف احترام نمی گذارد.
این شاهزاده افزود: من با شیوه ناسالمی که دستگاه حاکمه در بحرین در پیش گرفته است، مخالفم و ما با دستگاهی که وزیر دفتر پادشاهی آن را هدایت می کند، هرگز همکاری نخواهیم کرد.
عبدالله آل خلیفه همچنین اقدام دولت در سلب حقوق مردم را محکوم کرد و گفت: در همه کشورها مخالفتی از سوی مردم علیه شیوه حکومت داری وجود دارد به غیر از بحرین که به هرکسی که مخالف دیدگاه آنها باشد، اتهام می زنند.
کشور بحرین از یکسال پیش صحنه انقلاب مردمی برای دستیابی به آزادی و دموکراسی و عدالت اجتماعی است.
این انقلاب با موج سرکوبگری رژیم آل خلیفه با همدستی نیروهای اشغالگر سعودی همراه شده است.


وبلاگ کوکتل مولوتف از سفری معنوی روایت می کند .

"تاریکی شب و نابلدی مسیرِ حرکت از یک سو و استفاده از حال و هوای معنوی روحانی و مداح و اعضای کاروان از سوی دیگر ما را برآن داشت که سختی حرکت در گرمای روز را بجان بخریم و شب حرکت نکنیم.
بدین ترتیب حدود ساعت 8 صبح بود و پس از فرمایشات شیرین حاج آقای سوزنچی و مداحی آقای امیرعباسی یکی از مداحان خوب هیئت میثاق تهران، از زیر قرآن رد شدیم و با توکل بر خدا و اذن از آقا امیرالمومنین(ع) پای در این مسیر 80 کیلومتری گذاشتیم.
نمی دونم چی شد که رفقایم را گم کردم و تنها شدم. جستجو برای یافتنشان مرا از کاروان عقب انداخت. به امید دیدارشان در طول مسیر، به تنهایی حرکتم را آغاز کردم و چند قدمی پیش نرفته بودم که گام هایم با یکی از همسفران که اتفاقا او هم از اعضای اتوبوس ما بود، همراه شد.
دقایقی را با هم طی مسیر کردیم بدون آنکه نام و نشان یکدیگر را بپرسیم و حال و احوال کنیم. بدلیل تابش آفتاب، سرمان پایین بود و مشغول ذکر گفتن و شاید هم به فکر مسیر پیش رو و مقصد در انتظار بودیم.
پس از چند دقیقه هم گام بودن به این نتیجه رسیده بودیم که همراه و همسفر این راه طولانی نیز خواهیم بود. باب صحبت و احوال پرسی را باز کردیم و بیشتر با هم آشنا شدیم.
مردم مشتاقانه به ما خداقوت می گفتند و برایمان دست تکان می دادند. بر تعداد موکب ها نیز افزوده می شد و پذیرایی دلچسبی از ما بعمل می آمد (جایتان خالی).
هر کس هر آنچه از دستش برمی آمد و در توان داشت در طبق اخلاص گذاشته بود. کودکی لیوان آبی را ملتمسانه به سمتمان می آورد و تقدیممان می کرد ،خانواده ای بر پشت وانتشان دبلی دوغ را حمل کرده و به مسافران تعارف می کردند. عده ای میوه و بستنی به زائران می دادند و با لبی خندان و چهره ای گشاده ما را بدرقه می کردند. پیرمردی نیز با پاشش آب بروی سرمان و با خنک کردنمان، ارادتش را به اربابش نشان می داد...
البته ناگفته نماند ما نیز هوای کاهدانمان را داشتیم و به هر پذیرایی جواب مثبت نمی دادیم؛ مسیر طولانی بود و باید سبک بار و سبک بال طی طریق می کردیم. بماند که عده ای از دوستان نیز به یاد کاروان اولاد حسین(ع)، مسیر را پابرهنه و با زبانی تشنه می پیمودند.
پس از چندین کیلومتر طی کردن مسیر، عَلَم کاروان از دور نمایان شد. قرار بر این بود که رفقا از علم کاروان پیشی نگیرند تا در صورت وقوع حادثه، مدیران کاروان بتوانند محدوده حضور زائران را پیش بینی کرده و تدبیری بیاندیشند.
پیش قراولان کاروان در موکبی بیتوته و نفسی چاق کرده و نوحه ای دم داده بودند و قطره ی اشکی تقدیم تاول های کودکان کاروان کوفه و شام نموده بودند...
دیر رسیدیم اما به ته دیگش رسیدیم...
حرکتمان کند بود و پس از گذر از 90 تیر برق* در موکب الحجة المنتظر (عج) اتراق کردیم.
عده ای از بچه های اتوبوس های دیگر نیز آنجا بودند. دانشجویان دانشگاه امیرکبیر بودند. آشنایی ما با آنها در آنجا سبب ایجاد رفاقتمان تا پایان سفر شد.
پس از کمی استراحت، با رسیدن وقت ظهر، اقامه نماز کردیم و بعد از آن نیز بر سر سفره موکب حضرت حجت (عج) چند لقمه ای صرف کردیم. مهمان نوازی میزبان به واقع عرق شرم بر پیشانیمان نشاند. با اصرار و محبت و به گرمی از ما پذیرایی نمودند.
از اعماق وجود خاک پای راهیان حرم دوست را توتیای چشم خود می کردند و و با احترام، ایشان را بدرقه.(تصویر صاحب موکب الحجةالمنتظر(عج))
عقب مانده بودیم و با این وضعیت امیدی به رسیدن به موقع نداشتیم. باید زودتر حرکت می کردیم و گرمای آتشین ساعت 4 بعد از ظهر بیابان را به جان می خریدیم و با گام هایی بلندتر و شتابی بیشتر و توقفی کمتر در طول مسیر، عقب ماندگی بوجود آمده را جبران می کردیم.




برچسب ها: ماه رمضان، رمضان در کلام معصومین، ماه مهمانی خدا، افطار، روزه داری، فلسفه روزه، سیدحسین باقری،
ارسال در تاریخ دوشنبه 2 مرداد 1391 توسط مدیر وبلاگ